For oss som elsker chihuahua
Hei Hei

Velkommen inn på forumet & ha en flott dag.

Hilsen Chihuahuaforum.org

For oss som elsker chihuahua

Chihuahua

PortaleIndeksBli MedlemLogg Inn

Share | 

Senny's fødsel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Linda_84

Female
Antall Innlegg: 871
Lokalisering: Indre Østfold
Neste utstilling!: 00/00/0000
Registration date: 06.06.2008

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 7:29 am

Flor de Canela skrev:
Linda_84 skrev:
Det var råd fra 2 forskjellige veterinæren som var det jeg veide tyngst. Når begge mente jeg burde oppsøke veterinær så turte jeg ikke annet.

Det andre var at Senny virket som hun hadde vondt. Jeg hadde håpet at veterinæren ville prøve fødselhjelp og ikke gå rett på snitt, men den gang ei Sad

Er så vanskelig å vite hvor lenge man kan vente, og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe hadde gått galt med Senny fordi jeg ventet for lenge pale

Jeg må si meg enig med Christina her jeg. Vil ikke kritisere hverken deg eller veterinærene bare så det er sagt, men synes dette er et spennende tema. Tisper skal ha vondt! Det er ganske naturlig når man skal føde. Må le litt, du er søt da!

Å sette en ve-sprøyte på en tispe som er full av valper kan gå aldeles galt! Livmoren er så utsprengt at den kan sprekke under harde sammentrekninger som ve-sprøyta foråsaker. Da går det gjerne galt med valpene, og morens liv står også i fare. Crying or Very sad Jeg kjenner flere som har mistet hele kull på den måten. Sånn sett skal du være glad det ble snitt i stedet. Å sette vedrivende sprøyte på en av våre tisper blir over mitt lik! pale

uansett veldig interessant å lese din opplevelse av en fødsel. Hadde du noen i ryggen eller måtte du klare deg på egenhånd?

Selvfølgelig har de vondt når de føder, det vet jeg også Very Happy Men hun virket også veldig sliten. I bilen hadde hun noen pressveer, men hun hjalp ikke til på de.

Det er absolutt et spennende tema. Jeg trodde selv på forhånd at jeg skulle være en av de som kunne holde hodet kaldt og klare å vente og ta tiden til hjelp. Men når jeg sto midt opp i det tok jeg grundig feil gitt.

Jeg hadde flere oppdrettere å ringe til, men i "kampens hete" ringte jeg først veterinær. Hadde jeg kunnet gjort det om igjen, hadde jeg nok tatt flere telefoner, men ble rett og slett skremt av veterinærene og turte ikke gjøre annet enn de ba meg om Smile
Jeg har hatt mange samtaler med hun ene veterinæren om fødselen på forhånd (har mye med henne å gjøre på jobb) og hun er opptatt av at ting skal gå naturlig. Så når hun synes jeg skulle dra, gjorde jeg det.

Smile

Nå går det heldigvis veldig bra. Utrolig hvor fort tispen har kommet seg. Valpene henger fast på pattene stort sett hele tiden og virker livsglade. Håper det holder seg Smile
I hodet mitt har jeg bestemt meg for at jeg gjorde det rette for tispe og valper, får bare vondt av å tenke "dersom", "hvis" osv... Smile
Til Toppen Go down
http://www.senistar.no
tonje

Female
Antall Innlegg: 676
Lokalisering: Oslo
Registration date: 27.01.2008

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 7:41 am

Gratulerer så mye med valpene Very Happy
Godt at alt gikk bra, selv om det ble snitt.
Gleder meg til bilder
Til Toppen Go down
http://www.whitecastellos.net
Flor de Canela
Kennel Flor de canela

Female
Antall Innlegg: 5255
Lokalisering: Nes på Romerike
Neste utstilling!: 25/04/2008
Registration date: 24.01.2007

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 7:45 am

Heldigvis så kommer mammaen seg veldig fort etter et snitt! Very Happy Nå er det forhåpentlig bare valpekos framover.

Det er som du sier lett å være etterpåklok. Jeg har selv kjent panikken komme krypende, og det er ingen god følelse... pale Det var interessant å høre litt mer ettersom vi som sagt hadde mye til felles i hendelsesforløpet.

Nå venter iallefall jeg spent på bilder av de små! Nyt hvert øyeblikk, valpetiden er over før du det ordet av det.
Til Toppen Go down
http://www.flordecanela.net
Ann K
Kennel Chichelle

Female
Antall Innlegg: 10316
Lokalisering: Akershus
Registration date: 07.01.2007

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 8:12 am

Takk som deler & gratulere med småttiser

Linda_84

Female
Antall Innlegg: 871
Lokalisering: Indre Østfold
Registration date: 06.06.2008

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 8:17 am

Tusen takk alle sammen

Nå koser vi oss veldig med de små. Skal se om ikke jeg får lagt ut noen bilder til dere i kveld Smile
Til Toppen Go down
http://www.senistar.no
Wonderboy

Female
Antall Innlegg: 2779
Lokalisering: Sverige
Registration date: 21.12.2008

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 8:35 am

Flor de Canela skrev:
Linda_84 skrev:
Det var råd fra 2 forskjellige veterinæren som var det jeg veide tyngst. Når begge mente jeg burde oppsøke veterinær så turte jeg ikke annet.

Det andre var at Senny virket som hun hadde vondt. Jeg hadde håpet at veterinæren ville prøve fødselhjelp og ikke gå rett på snitt, men den gang ei Sad

Er så vanskelig å vite hvor lenge man kan vente, og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe hadde gått galt med Senny fordi jeg ventet for lenge pale

Jeg må si meg enig med Christina her jeg. Vil ikke kritisere hverken deg eller veterinærene bare så det er sagt, men synes dette er et spennende tema. Tisper skal ha vondt! Det er ganske naturlig når man skal føde. Må le litt, du er søt da!

Å sette en ve-sprøyte på en tispe som er full av valper kan gå aldeles galt! Livmoren er så utsprengt at den kan sprekke under harde sammentrekninger som ve-sprøyta foråsaker. Da går det gjerne galt med valpene, og morens liv står også i fare. Crying or Very sad Jeg kjenner flere som har mistet hele kull på den måten. Sånn sett skal du være glad det ble snitt i stedet. Å sette vedrivende sprøyte på en av våre tisper blir over mitt lik! pale

uansett veldig interessant å lese din opplevelse av en fødsel. Hadde du noen i ryggen eller måtte du klare deg på egenhånd?

Jeg er enig med deg til et visst punkt, men når tispa har født tre store valper over en periode på 8-9 timer og er sliten, og den siste valpen ligger i bekkenet, har jeg ingen betenkeligheter med å sette en ve-sprøyte for å få den ut.
Senere kull på samme tispe foregikk uten komplikasjoner.
Til Toppen Go down
Flor de Canela
Kennel Flor de canela

Female
Antall Innlegg: 5255
Lokalisering: Nes på Romerike
Neste utstilling!: 25/04/2008
Registration date: 24.01.2007

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 8:50 am

Wonderboy skrev:

Jeg er enig med deg til et visst punkt, men når tispa har født tre store valper over en periode på 8-9 timer og er sliten, og den siste valpen ligger i bekkenet, har jeg ingen betenkeligheter med å sette en ve-sprøyte for å få den ut.
Senere kull på samme tispe foregikk uten komplikasjoner.

Nå snakket jeg ut fra at tispa er full av valper da, og at det enten er pressveer der det ikke kommer noen valper eller svake/ ingen veer. Den situasjonen du nevner er noe annet. Burde ha ordlagt meg bedre! Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.flordecanela.net
Wilma

Female
Antall Innlegg: 628
Lokalisering: Bergen, Samnanger
Registration date: 09.01.2010

PosteTema: Re: Senny's fødsel   Man Mar 14, 2011 9:22 am

Gratulerer med valper. Gleder meg til bilder.
Til Toppen Go down

Senny's fødsel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Similar topics

-
» Senny's fødsel
» Forbredelser før fødsel - har jeg glemt noe?
» Min første fødsel
» En fødsel etter læreboka. Eller???
» Taras fødsel natt til dag 55