Jeg skriver like gjerne fødselshistorien nå som den er friskt i minne!

Senny har oppført seg rolig hele drektigheten, sovet mye og alt har utviklet seg "etter boka". Siste del av drektigheten fikk hun faktisk brått mer energi, og var mye mer livlig av seg.
Ca 1 uke før termin startet jeg å måle temperaturen hennes. Den sank ned til 36 grader ved et tilfelle og holdt seg på rundt 36,5 grader i ca 5 dager. På dag 61 steg den brått til 37,8 og jeg tenkte at "Nå skjer det snart!!". Senny var like rolig på dag 62, og temperaturen sank litt igjen. Jeg ble derfor ikke klok på målingene.
Natt til dag 63 hørte jeg Senny puste tungt og jeg våknet med en gang (sov ikke tungt de siste nettene

)
Jeg vekket mannen min og vi bestemte oss for å ta henne med ned på badet hvor valpekassen stod klar. Jeg tittet inn til Senny og der hang det allerede en tom fosterblære og straks etter fulgte en vannblære. Hun hadde ganske uregelmessige, men sterke rier.
Men tiden gikk og 1 time ble til 2 uten at noe mer skjedde. Hun virket pigg, men det var tydelig at hun hadde smerter. Etter å ha sett an situasjonen enda lenger ringte jeg til slutt veterinær. Jeg likte ikke at hun presset og ingenting skjedde. Siden vi har 1 time å kjøre til den aktuelle veterinæren ba han oss komme. I det vi pakket sammen sakene og skulle til å reise tittet enda en vannblære ut. Jeg fikk opp håpet og ringte veterinær igjen. Veterinær ville fortsatt vi skulle komme. Så med vannblære hengende ut tok vi med oss Senny til bilen og kjørte av gårde. Hun sovnet i bilen, og hadde noen få pressveer, men de virket ikke veldig sterke og ingenting kom ut.
Vel fremme hos veterinæren hadde jeg et håp om at han ville prøve å hjelpe fødselene med å forsterke riene, men han var ikke villig til å prøve noe. Han ville åpne opp med en gang. Han synes hun så såpass stor ut og var redd for å miste valper om vi ventet for lenge.
Der og da følte jeg meg som verdens dårligste hundeeier som kunne utsette hunden min for alt dette, men jeg hadde ikke mye valg. Senny ble raskt gitt beroligende og sovnet fort.
Det var forferdelig trist å se de ta henne med inn til operasjon, og jeg må innrømme at jeg felte noen tapre tårer der og da.
Vi ble satt på et behandlingsrom for å ta i mot valpene. Etter vel 20 minutters venting kom første valp endelig inn til oss. Det var en stor, mørk tispe på 150 gram. Jeg hadde ikke forventet å få noen mørke valper (fargegenetikk kan jeg ikke!) siden både mor og far er relativt lyse. Vi masserte og masserte og kort tid etterpå kom det inn en lys hann til oss. Han veide 113 gram.
Nestemann var enda en mørk tispe på 112 gram og deretter en sort hann på 140 gram. "Det her var vel siste" spurte jeg dyrepleier. Men, neida det var 1 til. Sistemann ut var en liten hann på 99 gram.
Vi masserte og masserte, og valpene virket raskt sterkere.
Etter en god stund med massering kom endelig min kjære Senny tilbake til oss. Skjelvende og med nesten helt hvitt tannkjøtt. "Dette gjør jeg ALDRI igjen" tenkte jeg da!! Senny fikk drypp og valpene ble lagt inn til henne. Vi startet jobben med å få de til å starte å suge. det var de villige til alle sammen.
Samtidig våknet Senny mer og mer, men var veldig lenge svært blek. Veterinæren var så vidt inne med oss, og kom ikke mye inn til oss for å se hvordan det går heller. Det ble jeg skuffet over. Etter rundt 2 timer med massering av valper og oppvarming og berolige Senny, begynte hun endelig å bli litt kvikkere. Med kvikkere mener jeg at hun kunne løfte hodet og åpne øynene. Jeg hentet veterinæren og vi fikk reise hjem.
Vel hjemme var formen til Senny raskt stigende heldigvis!
Hun pep litt av forvirring ovenfor valpene, men tok de raskt til seg og begynte med vask og stell.
Når hun var helt våken gav vi hun mat, som hun kastet i seg. DET var godt å se!
Nå ligger Senny inne hos valpene og er verdens beste mor. Jeg krysser fingrene for at hun har nok melk til alle 5 og at de klarer seg hele gjengen. Men, det vil tiden vise!
Dette ble langt! Håper det kan være av nytte for noen å lese

Linda